Založ si blog

Blog č. 78- Letectvo počas prvej a druhej svetovej vojne

Blog o stihačovi  Otovi Smikovi a slovenských letcoch vo svetových vojnách

                V nasledujúcom blogu sa budem venovať osobnosti stiháča Ota Smika a téme slovenských letcoch vo svetových vojnách. Inšpiráciou na tému mi bolo rádio Slovensko a relácia Nočná pyramída. Táto relácia bola odvysielaná 25. februára o 22.20 s moderátorkou Gabikou Angiaup a jej hosťom historikom Jurajom Červenkom.

                Tento rok si pripomíname storočnicu letca Ota Smika. Ich životy sú aj o tom, že sloboda nie je samozrejmá.  Oto Smik je letecké eso, tento letec lietal za Royal-air-force. Hosť Juraj Červienka napísal veľa zaujímavých kníh o letcoch.

Otázka č. 1- Ako vyzeralo vojenské letectvo pred 1.svetovou vojnou?

                V tomto období ľudia poznali lietadlá veľmi krátko, prvé lietadlo vzlietlo v roku 1903. Prvýkrát boli lietadlá použité na letecké účely v roku 1911. V tom čase prebiehala vojna medzi Talianmi a Osmanskou ríšou. Rakúsko- Uhorsko zakúpilo prvé vojenské lietadlo v roku 1911. Tieto lietadlá sa prezývali holubice. V roku 1911 v Rakúsko- Uhorsku ukončilo výcvik 11 mužov a títo muži boli prví Rakúsko- uhorskí letci. Zhodol okolnosti tomuto výcviku velil Štefan Petroczy, rodák zo Spišu. Neskôr to bola významná osobnosť rakusko- uhorského letectva.

Otázka č. 2- Ako vyzerali letiska v tom čase?

                Pred prvou svetovou vojnou už existoval plán používania letísk. Letiská boli umiestňované v rôznych častiach monarchie. Boli použité prvé vojenské manévre, kde boli použité lietadlá. Keď vypukla prvá svetová vojna, tak Rakúsko- Uhorsko disponovalo približne 40-timi lietadlami. Najsilnejšie letectvo malo cárske Rusko. Malo približne 200 lietadiel. V tom čase v roku 1914 bolo lietadlo používané ako sekundárny prostriedok.

Otázka č. 3- V tomto čase sa na boje nepoužívali lietadlá. Na čo boli používané lietadlá?

                Hosť potvrdil, že na boje sa nepoužívali lietadlá, keď si pod bojmi predstavujeme bojovú činnosť, lietadlá boli používané v tom čase hlavne na prieskum. Prieskum znamená, že lietadlá lietali ponad frontovú líniu alebo za frontovú líniu, lietali nad územím nepriateľa a poskytovali jednotkám nejaké cenné informácie. Guľomety poznáme od roku 1915. Prví letci si na palubu brali svoje zbrane. V roku 1914-15 vojaci boli ozbrojení zbraňami a karabínami a dochádzalo k prvým bitkám. V roku 1914 bol prípad, kedy rakúsko-uhorské lietadlo zaútočilo na ruské lietadlo. Ruský letec sa pokúsil dať rakúsko-uhorské lietadlo k zemi, tým, že sa oškrel o jeho krídla. To nevyšlo a zahynula ruská a rakúsko-uhorská posádka.

Otázka č. 4- Ako vyzerala posádka v tom čase?

                V prvom rade to boli osobné zbrane, neskôr prichádzali guľomety. Spočiatku sa guľomety nemontovali, lebo pre lietadlá to bola záťaž. Používanie  guľometu bolo viacej praktické. Lietadlo Foker bola prvá moderná stihačka. Lietali na nej viacerí významní nemeckí letci. Konštruktér  Foker vymyslel stíhačku  s vrtuľou. Keď to bolo vymyslené, tak môžeme hovoriť o prvej skutočnej stíhačke. Tieto stíhačky čiastočne prebralo Rakúsko- Uhorsko.

Otázka č. 5- Koľko členov bolo v posádke lietadla v tom čase?

                V roku 1915 boli v móde 2- miestne lietadlá. 2- miestna posádka znamená, že bol pilot a pozorovateľ. Prieskumník bol veliteľom toho lietadla. Tento človek mal na starosti vydávanie príkazov, ale aj zároveň fotografovanie nepriateľských pozícii, zapisovanie si informácii o nepriateľskom teréne. Bol to človek, ktorý vlastne prinášal informácie. Takým problémom boli letecké nehody, ktoré prinášali veľké straty a aj Rakúsko- Uhorsko prišlo o mnohých letcov. V roku 1914 malo 40 strát v Rakúsko- Uhorsku. Zároveň na front prichádzali nižšie šarže.

Otázka č. 6- Prečo bolo v tom čase extrémne nebezpečné lietať?

                Hosť na úvod otázky uviedol, že lietadlá v roku 1914 lietali vo výške 3000 metrov a viac. Častokrát trvali vyše 4 hodín. Boli to častokrát dlhé misie. Častým problémom boli tie lety vysoko, zároveň mnohé rakúsko-uhorské jednotky boli dislokované na ruskom fronte. Lietalo sa pokiaľ to bolo možné aj v zime. Keď bol mraz, tak častokrát sa tieto motory kazili. Dôvodom porúch bolo zlyhávanie mazania. Proste motory vypádavali. Ich funkčnosť sa znižovala a dochádzalo k leteckým nehodám. Núdzové pristátia boli veľmi nepríjemné. Pri núdzovom prístati je zásadná vec kde sa lieta a nad kým sa lieta. Keď bojovali proti Talianom, tak lietali nad Alpami a veľmi ťažko si predstaviť núdzové pristátie v tomto prostredí. Veľakrát rozsudok núdzovo pristať sa rovnal rozsudku smrti.

Otázka č. 7- Kto sa mohol v čase stať pilotom?

                Počas prvej svetovej vojny to boli priekopníci lietania. Boli to ľudia, ktorí mali skúsenosti s lietaním. Medzi týmto priekopníkom lietania bol aj Slovák. V tom čase bol v Piešťaňoch veľký letecký mitínk, ktorého sa zúčastnil Andrej Kvás. Súťažilo sa v troch disciplinách a to v lete do výšky, v lete na rýchlosť a v lete na vytrvalosť. Andrej Kvas koncom roku 1914 sa dostal do ruského zajatia. Existovala výmena zajatcov, často to sprostredkoval Červený kríž. Zároveň mnohí vojaci sa vracali zo zajatia v Rusku. Vypukla revolúcia, Rusko podpisovalo mier a vystúpilo z prvej svetovej vojny. Pomoc týchto zajatcov nebola dôležitá v Rusku. Zajatci sa vrátili do Rakúsko- Uhorska, dokonca slúžili v rakúsko- uhorskom letectve. V roku 1918 Rusko už nebojovalo, ale Rakúsko- Uhorsko bojovalo do konca roka.

Otázka č. 8- Je rozdiel medzi letcom a pilotom?

                Letci sú všetci, ktorí lietali. Pilot je ten človek, ktorý ovláda to lietadlo. Pejoratívne sa o pilotoch hovorilo vzdušní šoféri.

Otázka č 9- Ako sa vyvíjala technika letectva? Mali krajiny určitú špionáž?

                Progres letectva prvej a druhej svetovej vojne bol obrovský. Napríklad v roku 1917 robili Nemci strategické nálety na Veľkú Britániu. Nemci zhadzovali na Londýn bomby. Pre pilotov v Taliansku to bolo nebezpečné hlavne kvôli prírodným podmienkam. Lietalo sa nad veľhorami, tam bola možnosť núdzového pristátia riziková. Zároveň v blízkosti bolo Jadranské more, odkiaľ fúkali nepríjemné vetry. Boli prípady, že vietor potrhal hangáre na rakúsko-uhorských letiskách. Obrovské straty malo rakúsko- uhorské letectvo. Talianske vojsko bolo kvalitatívne a kvantitatívne využívané najviac.

Otázka č. 10- Akého priemerného  veku sa dožívali letci?

                Počas prvej svetovej vojny bolo letectvo najrizikovejšia zložka armády. 1//4 týchto letcov počas vojny zahynula. Milan Rastislav Štefánik robil prieskumne lety na francúzskom a srbskom fronte. Milan Rastislav Štefánik sa mohol stretnúť zoči-voči s nejakými členmi rakúsko-uhorského letectva.

Otázka č. 11- Boli aj nejaké letiská aj na Slovensku?

                V roku 1914-15 prebiehala na Slovensku aj letecká vojna. V tom čase vojna prebiehala aj v oblasti 6 okresov severovýchodu Slovenska. Prebiehala aj letecká vojna, nad územím Slovenska lietali ruské a rakúsko-uhorské lietadla. Letiská boli v blízkosti frontovej línie. Keď sa rakúsko-uhorské jednotky presúvali, tak robili hlásenia o letiskách. Tieto letiská sa charakterizovali ako hrboľaté alebo dokonca porastené ďatelinou. Tieto poľné letiská boli aj na Slovensku. Sú dokumenty, ako pristálo na Slovensku ruské lietadlo a bolo deportované do Prešova ako korisť a cenný exponát. Letecká vojna počas prvej svetovej vojny prebiehala do určitej miery aj u nás.

Otázka č. 12- Boli nejaké typické vojenské bitky počas prvej svetovej vojny?

                Je známa vojenská  bitka nad výšinou v Taliansku. Tam prebiehala letecká bitka nad veľkým rojom ruských lietadiel. Rakúsko- Uhorsko tam dosiahlo významné víťazstva. Bojoval tam aj Frideš Hefti. Tento letecký vojak si zachránil život pádom padákom. Pristátie padákom bola aj nebezpečná alternatíva. V Rakúsko-uhorskom letectve bojovalo 80 slovenských vojakov. Existovalo námorné letectvo, ktoré bolo menšie. Alexander Galbavý bojoval na severovýchodnom fronte v Rusku. Tento vojak lietal v rokoch 1915-1916. Vtedy bola prvá svetová vojna v počiatkoch. Vtedy sa lietalo pri silnom vetre, častokrát pri teplotách -20 stupňov Celzia. Bola to veľmi náročná činnosť. V decembri 1915 boli veľmi zlé podmienky na lietanie, lietalo sa počas pár dní. Bela Vaculík je zaujímavý tým, že je rodákom z Galanty, dosiahol 5 potvrdených víťazstiev a 4 z nich dosiahol na Balkáne. Ďalšie bojisko, kde bojovali slovenskí vojaci boli na území dnešného Albánska a Čiernej Hory nad Jadranským morom. Tam tiež boli rakúsko-uhorské jednotky a lietali tam proti Talianom a Britom.

Otázka č. 13- Kde vojaci radšej lietali nad talianskym alebo nad ruským frontom?

                To je ťažká otázka, ale hosť v relácii použil hlásenie jedného britského letca. Viacerí britskí letci hovorili, že by si nesadli do rakúsko-uhorského lietadla, lebo pre nich sa to zdalo veľmi nebezpečné. Bol problém poruchovosti rakúsko-uhorských lietadiel kvôli hospodárskej situácii v rakúsko-uhorskej monarchii. Tá situácia v monarchii sa stále zhoršovala. Zima v roku 1917-1918 bola veľmi kritická čo sa týka zásobovania. Nielen chýbali potraviny, ale chýbali aj základné suroviny potrebné na prevádzkovanie lietadiel. Chýbala guma, ktorá bola potrebná na opravovanie týchto lietadiel. Benzín bol nekvalitný, častokrát zriedený. Častokrát to poškodzovalo motory. Ďalší problém bol v tom, že akonáhle boli straty rakúsko-uhorských letcov, tak na front prichádzali nováčikovia. Títo nováčikovia častokrát boli len teoreticky vyškoľovaní. Rakúsko-uhorskí velitelia sa sťažovali, že ku ním prichádzajú nováčikovia, ktorí nemajú praktické skúsenosti .Títo  nováčikovia nevedeli lietať vo formácii. Nováčikovia často nevedeli narábať ani s buzolou.

Otázka č. 14-Počas prvej svetovej vojny sa zvykli zhadzovať oznamy o zostrelených vojakoch. Kde sa to robilo?

                Týmto gestom chceli vyjadriť spolupatričnosť voči leteckým vojakom. Tieto prípady sa naozaj diali. V máji roku 1916 bolo zostrelenie vojaka Galbavého. Nezhadzovali sa len plagáty.

Otázka č. 15- Kde na Slovensku máme pamätník na pilotov?

                Jeden významný pamätník je Albertovi Bujanovičovi. Bol to rodákom z Vizovíc. Jeho otec bol významný človek v rámci Uhorska, Slovenska. Bujanovič zomrel pri leteckej nehode. Stálo sa to kultúrnou pamiatkou. Ešte významnou pamiatkou je cintorín pri Kozej bráne.

Otázka č. 16- Ako sa v roku 1919 bojovalo v letectve?

                Tento konflikt medzi mladučkým Československom a Maďarskom bol zaujímavý z viacerých dôvodov. Po prvé preto, lebo prebiehal  na československom resp. na slovenskom nebi a bojovali v ňom viacerí letci zo Slovenska , ale paradoxne používali rakúsko-uhorské stroje. Pozorovatelia podnikali pozorovateľské lety napríklad z okolia Záhoria alebo ponad okolie Bratislavy. Títo letci zhadzovali letáky civilnému obyvateľstvu. Mechanici museli lietadlá plátať. Československí vojaci, ale aj Maďari využívali toho zhadzovanie letákov. Situácia na Slovensku bola nepriehľadná. Bežný občan Slovenska bol prekvapený zo situácie. Napríklad slovenský denník vydal článok o letákovom nálete nad Žilinou. Zhadzovali tisícky letákov a dokonca hovorili, že Žilina sa stáva veľkým centrom maďarskej propagandy. Tých prípadov zhadzovania letákov bolo veľmi veľa.

Otázka č. 17- Ako sa vyvíjala protiletecká obrana?

                Obrana existovala a častokrát to bola obrana vojakov zo zeme.

Otázka č. 18- Boli aj inde v rámci Československa letecké jednotky?

                V roku 1919 bolo letisko poľné pri Pezinku. Títo letci robili prieskumné lety z Pezinku do Levíc. Vtedy útočili na železničnú stanicu, tiež bol uskutočnený nálet na Gyor. Bývalí letci Československa lietali paradoxne na maďarskej strane. Boli to esá rakúsko-uhorskej armády a lietali za boľševické Rusko. Títo vojaci videli návrat k územnej celistvosti Rakúsko- Uhorska. 1. júna 1919 bol útok na československé delostrelecké batérie. Ďalším významným letcom maďarskej armády bol Karol Kasala. Bol významným maďarským delostrelcom, jeho otec bol významný slovenský národniar. Cesty tých letcov boli rôzne

Otázka č. 19- Ako vznikla prezývka slovenskí čerti?

                Podľa historika sme sa ocitli v histórii pred druhou svetovou vojnou, kde ešte bol jeden konflikt, ktorý sa týkal územia dnešného Slovenska. Tento konflikt bol konfliktom medzi Slovenským štátom a Maďarskom.

Otázka č. 20- Ako vyzerala letecká technika v konfliktoch v roku 1939?

                Do konfliktu s Maďarskom sa prvýkrát zúčastnilo Slovensko ako nezávislý štát. Marec 1939 bolo naozaj pohnuté obdobie v Strednej Európe. Zanikol spoločný štát Čechov a Slovákov. Slovenský snem vyhlásil Slovenský štát  a slovenské východné hranice prekročila maďarská útočiaca armáda. Na boj proti  maďarskej armáde sa zapojilo aj skromné slovenské letectvo a utrpelo veľké straty. Počas tohto konfliktu jednoznačne za víťazný koniec ťahali Maďari. Maďari lietali v robustných Fiatoch. Svoju daň si vyžiadala aj protimaďarská paľba. Počas leteckých operácii zahynuli piati slovenskí letci. V tom čase Košice nepatrili Slovensku, ale patrili Maďarsku a veľmi významnou vojenskou základňou sa stála Spišská Nová Ves. Maďari podnikli veľký vojenský nálet na Spišskú Novú Ves, v ktorom zahynulo 12 ľudí. Bola to malá vojna. Táto vojna sa odohrávala 22.-23. marca, potom tento konflikt utíchol.

Otázka č. 21- V čom spočívala letecká vojna medzi Slovenskom a Poľskom?

                V úplnej opačnej situácii sa ocitli slovenskí vojaci v septembri roku 1939, kedy bojovali po boku nacistického Nemecka . Táto letecká vojna aj keď je zabudnutá, naozaj prebiehala aj na území dnešného Slovenska.

Otázka č. 22- Vieme spomenúť miesta nejakých pozoruhodných leteckých operácii?

                V tom čase letecké operácie prebiehali hlavne nad územím severozápadného Slovenska. Títo letci boli nasadení k hlavným úlohám, patrili k sprievodcom slovenských a nemeckých lietadiel. Poliaci na druhej strane boli vojaci armády Karpaty. Plnili rozkazy o zisťovaní informácii o slovenských a nemeckých podzemných jednotkách a lietadlách, ktoré boli umiestnené na slovenských letiskách. Slovenskí letci dosiahli 1 úspech a to 6.septembra 1939 vtedy napadla slovenská stíhačka AVIA poľskú stíhačku Lublin.

Otázka č. 23- Ako vyzeral podzemný personál na letisku?

                Veľmi to závisí od intenzity leteckej vojny. Hosť v relácii spomenul niektoré osoby, ktoré boli dôležité v oblasti podzemného letectva. Leteckí mechanici boli častokrát dôležitejší ako piloti, lebo mali na starosti opravovanie lietadiel. Tie lietadlá z bojových misii sa vracali poškodené. V Slovenskom národnom povstaní robili mechanici zázračnú prácu. Spišská Nová Ves bola základňou nemeckých bombadérov. Zlietali na poľské územie zo slovenského územia. Slovenské letectvo kooperovalo s Nemcami. Letcov si všímala aj tlač a takisto aj dobová propaganda.

Otázka č. 24- Boli niektorí, ktorí bojovali v oboch vojnách?

                Boli to napríklad letci z českého územia. Zaujímavý prípad je prípad Júliusa Smutného. Július Smutný bol rodákom z Lučenca. Bol synom českých rodičov. Počas prvej svetovej vojny bol rakúsko-uhorský letec. V druhej svetovej vojne bol slovenský dôstojník.

Otázka č. 25- Vojaci bojovali proti Sovietskemu zväzu. Aké mali úspechy? Koľko bolo letcov?

                Počas druhej svetovej vojny to boli vojaci vzdušných zbraní, ktorí bojovali po boku Nacistického Nemecka. Títo letci boli nasadzovaní od počiatku čo sa Slovensko zapojilo do druhej svetovej vojny po boku Nacistického Nemecka. Najväčšie úspechy dosiahli vojaci slovenských vzdušných zbraní. Boli to príslušníci takzvanej letky číslo 13. Naopak straty slovenských vojakov boli pomerne malé. Letecké eso je letec, ktorý dosiahol 5 a viac zostrelov. Zhodou okolnosti 3 z najúspešnejších vojakov pochádzala zo Záhoria. Bol to Jano Režňák z Jablonice , Izidor Kovárik z Kopčian a Ján Gerthofer z Lábu. Ján Režňák dosiahol 32 zostrelov. Títo Slováci bojovali nad Kaukazom, nad Krymom a nad hladinou Čierneho a Azovského mora.

Otázka č. 26- Bojovalo sa nad Slovenskom. Boli to Slováci, ktorí zhodili americký bombardér?

                Vojnová šťastena sa vďaka Bohu stále viac približovala na stranu spojencov. Slovenskí stíhači  získali novú úlohu protivzdušná obrana Slovenska. Americké lietadlá robili veľké nálety aj na slovenské územie napr. na Dubovú alebo na Povážie. Pre slovenských stíhačov bol zásadný boj z 26.júna 1944 proti americkým stíhačom. To bolo ešte pred Slovenským národným povstaním. Vtedy slovenská formácia zaútočila na americký roj. Cieľom boli rafinérie pri Viedni. Slovenskí  delostrelci zostrelili americké lietadlo. Bolo to obrovské 4-motorové lietadlo. Vtedy dopadlo na pole na slovensko-maďarskom pohraničí pri obci Veľký Biel. Tento vojak z Marianky sa stal ako jediný, ktorý zostrelil americké letectvo.

Otázka č. 27- Narodil sa Oto Smik v Gruzínsku?

                Áno hosť potvrdil, že Oto Smik sa narodil v Gruzínsku, jeho otec bol v ruskom zajatí. Tam našiel svoju lásku. Oto Smik prišiel do vlasti svojho otca, keď bol trochu starší. V roku 1934 žil v Bratislave na Javorínskej ulici. Je tam pamätná tabuľa na jeho počesť. Mal lásku k lietaniu odmalička. Bol to plachtár, lietal aj na Straníku pri Žiline.

Otázka č. 28- Ako sa Oto Smik dostal k letectvu?

                Vždycky sa chcel zapojiť do odboju, vyplývalo to z jeho prirodzenosti. Jeho cesta bola strastiplná, naozaj dobrodružstvo. Cestoval do Francúzska, ale cestoval strastiplne cez Maďarsko, Juhosláviu, Grécko, Turecko, dostal sa až do Libanonu. V júni 1940 sa Oto Smik dostal zastúpcom československého letectva. Potom Oto Smik prišiel do Liverpoolu a sa stal príslušníkom kráľovského letectva.  V januári 1943 nastúpil do ostrej vojenskej služby.

Otázka č. 29- Kde všade Oto Smik bojoval?

                Oto Smík lietal nad územím západnej Európy. Je to zaujímavá osobnosť, lebo bol skutočne Európan. Hovoril šarmatným ruským prízvukom, so svojimi kolegami používal češtinu, lietal nad územím západnej Európy, nad Francúzskom, nad Holandskom, nad Belgickom. Oto Smik mal židovský pôvod, lebo jeho matka bola Židka. Život Ota Smika bol kozmopolitný. Zažiaril veľmi ako stíhač. Oto Smik sprevádzal 2 americké bombardéry, ktoré útočili na nemecké letiská, zostrelil počas letu 3 nemecké stíhačky. Oto Smík sa stal najúspešnejším československým stíhačom za rok 1943. Získal prestížne ruské vyznámenanie. Mal povesť takého lovca po víťazstvách. Jeho kariéra bola ďalej úspešná. Stál sa veliteľom leteckej jednotky. Zomrel 28.novembra 1944. Jeden vojak spomínal na mŕtve telo s plavými kučeravými vlasmi. Otto Smik zahynul, odišla veľká hviezda britského a československého letectva. Jeho úspechy boli naozaj obdivuhodné, zostrelil 11 amerických lietadiel. Je pravda, že jeho telo bolo identifikované neskôr. Bol nesprávne identifikovaný. Bol identifikovaný pod menom stíhača Hennyho Tamasa. V roku 1994 Smikove pozostatky preniesli na Slovensko na Slavičí cintorín.

Otázka č. 30- Akí ďalší slovenskí letci pôsobili v britskej leteckej službe?

                Vidíme aká služba slovenských letcov  bola rôznorodá. Častokrát mnohí zahynuli pri cvičných letoch. Mnohí zahynuli počas náletov na Nemecko. Napríklad v Sladkovičove je socha Slava Mikloška. V roku 1941 sa zúčastnil náletu na Hanburg a zahynul s 5 ďalšími kolegami. Ďalším bol Karol Kodeš, ktorý sa nevrátil z náletu na Essen. Zaujímavé je, že týchto letcov zavial osud veľmi, veľmi ďaleko. Jeden slovenský letec zahynul na Bahamách. Mnohí letci zahynuli, že sa zrútili do mora.

Otázka č. 31- Prečo by sme mali tráviť čas letectvu v povstaní?

                Títo letci poslali k zemi 230 nepriateľských lietadiel. Títo letci dosiahli minimálne 6 víťazstiev. Mnohí slovenskí letci sa rozhodli koncom leta 1944 preletieť na sovietsku stranu. Po vypuknutí SNP začali nemecké vojská slovenské jednotky ozbrojovať. Napríklad František Cyprich zostrelil maďarský Junkers 52, ktorý letel z Budapešti do Krakova. Tento zostrel znamenal prvé víťazstvo povstaleckého letectva. Do tohto povstania sa zapojili viacerí slovenskí letci. Medzi takých letcov patrí Ondrej Dumbala. Bola to veľká hviezda. Tento Ondrej  Dumbala sa po potlačení povstania skrýval v horách v Liptovskom Mikuláši a bol zatknutý gestapom. Ondrej Dumbala vydýchol v koncentračnom tábore. Boli letci, ktorí lietali na strane Sovietskeho zväzu a to boli letci prvej československej zmiešanej divízie. Bol tam Jarolím Gutzmann, ktorý bol tiež rodákom zo Slovenska.  Jarolím Gutzmann bol zostrelený 28.aprála 1945 a on bol posledný slovenský padlý letec.

Otázka č. 32- Odkiaľ čerpáte fotografie, ako sa dostávate ku zdrojom?

                Je to rôzne, samozrejme je to z archívov. Dominantná téma hosťa historika je rakúsko-uhorské letectvo. Hosť sa pozná s ľuďmi, ktorí sú podobne zapálení ako on. Napríklad sú to ľudia z USA. Má jedného kamaráta z Nebrasky, ktorý je veľkým odborníkom na rakúsko-uhorské letectvo. Tento odborník je povolaním geológ, ale zaoberá sa veľmi seriózne týmto. Potom sú to Taliani a Česi. Hosť Juraj Červenka napísal knihu s názvom Lovci z Prešporka.   

Blog č. 84- Deti a vojna

09.05.2022

Deti a vojna V nasledujúcom blogu sa budem venovať téme Deti a vojna. Inšpiráciou na tému mi bolo rádio Slovensko a relácia Emotikony. Táto relácia bola odvysielaná 30.apríla 2022 o 21.05 s moderátorkou Martou Jančkárovou a jej hosťom vysokoškolským [...]

Blog č. 83- Strach a podoby strachu

19.04.2022

Blog o strachu a jeho podobách V nasledujúcom blogu sa budem venovať téme strachu a jeho podôb. Inšpiráciou na tému mi bolo rádio Slovensko a relácia Emotikony. Táto relácia bola odvysielaná 16.apríla 2022 o 21.05 s moderátorkou Martou Jančkárovou a jej stálym hosťom vysokoškolským pedagógom a psychológom Mironom Zelinom. [...]

Blog č. 82- Spracovanie informácii mysľou

06.04.2022

Blog o duševnom spracovaní myšlienok V nasledujúcom blogu sa budem venovať téme duševného spracovania myšlienok. Inšpiráciou na tému mi bolo rádio Slovensko a relácia Emotikony. Táto relácia bola odvysielaná dňa 2.apríla 2022 o 21:05 s moderátorkou Martou Jančkárovou a jej hosťom vysokoškolským pedagógom a psychológom Mironom Zelinom. [...]

lavína, sneh, hory, Rakúsko, kopce, zima, Alpy, Tyrolsko

Pri výstupe na horu Ortles v talianskych Alpách zomrel český horolezec

06.07.2022 12:21

Ide o tretie úmrtie českého občana v horách na severe Talianska za posledné štyri dni.

Igor Matovič, matovic

Homofóbom roka je Matovič

06.07.2022 11:52

Jubilejný desiaty ročník ankety o najhomofóbnejší výrok minulého roka vyhral bývalý premiér, minister financií a predseda OĽaNO Igor Matovič.

naď, sulík

SaS vraj žiada Matovičov odchod. OĽaNO: Nepustíme ho

06.07.2022 11:30, aktualizované: 11:54

Buď Matovičov odchod, alebo odchod SaS z vlády. Tak podľa ministra Naďa argumentuje SaS pri politických rokovaniach.

Covid-19 / Zdravotník / Rúško /

V Maďarsku stúpa počet infikovaných, za týždeň ich pribudlo vyše 4600

06.07.2022 10:53

V súvislosti s ochorením COVID-19 zomrelo v uplynulých siedmich dňoch 14 ľudí.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 90641x
Priemerná čítanosť článkov: 1066x

Autor blogu

Kategórie