Blog o téme čí stihneme kúpiť darčeky na Vianoce
V nasledujúcom blogu sa budem venovať téme čí stihneme kúpiť darčeky na Vianoce. Inšpiráciou na tému mi bol webinár z Café Európa. Tento webinár bol odvysielaný 1. decembra 2021 s moderátorom Romanom Ničitom a jeho hosťami Alexandrom Jančom, Danielom Krakovským a Matejom Horňákom.
Čo som zachytil z webináru Súčasná situácia je veľmi špecifická. Príčinou nie je pád ekonomického cyklu, ale príčina je mimoekonomická, príčina je zdravotná. Jednotlivé odvetvia hospodárstva sú rozdielne zasiahnuté. Od leta 2020 priemysel pomáhal slovenskej ekonomike. Domácnosti mali obmedzené možnosti spotreby. Nezamestnanosť tak nerástla, nominálne mzdy naopak rástli. Výrobcovia začali viac vyrábať čípy. Textil funguje na sezónnosti. Rástla spotreba spotrebnej elektroniky a športových potrieb, lebo počas lockdownu sa dalo len športovať. Výrazne sa prepadol fashion. V určitej miere sa to dotklo aj domácich výrobcov. Obchodní partneri sú pripravení na Vianoce. Obchodní partneri sa musia hrať na epidemológov. Je ťažké kvantifikovať situáciu. Objem e-shopov v marci 2020 mali rekordné tržby. Kamenné prevádzky padli na nulu, e-shopy to nahradili. Je tu nárast internetových obchodov. Objem predaja nákupov donáškových jedál rástol. Dátum uzavretia zásielky je do 20.12. Markantne zvýšenie cien nepociťujú. Darčeky budeme kupovať za rovnaké ceny, dopad pandémie na zvýšenie cien sa prejaví v neskoršom období. Ceny dopravy narástli 5- násobne. Tento nárast evidujú aj v cene energie. Po dočasnom uvoľnení opatrení všetci obchodníci tlačili na zákazníkov. Čo sa týka plynu, tak sme mali dlhú zimu. Čo sa týka plynu je tam problém aj geopolitický ohľadom plynovodu Nordstream-2. Niektoré krajiny sa spoliehajú na obnoviteľné zdroje. Po brexite bol problém v dodávaní. Zákazník neutrpel, kupoval za prijateľné ceny. Čas doručenia sa nezmenil, zákazník má rýchlejšiu dodávku ako predtým. Nevie sa čo spôsobí lockdown v kamenných prevádzkách. Nie všetko je možné vyrábať na Slovensku. Obchodníci, výrobcovia a zákazníci sa musia naučiť fungovať v novom svete. Globálna pomoc počas pandémie bola výrazná. Štáty si uvedomili, že musia pomôcť podnikom a domácnostiam. Niektoré podniky boli nútené prehodnocovať cestu k dodávateľom. Treba rátať, že k zdražovaniu dôjde. Odhaduje sa, že ceny elektroniky a textilu vzrastú o 10-15 percent. Vstupy do výroby zrástli. Cena práce síce rástla, ale dalo sa to zvládnuť. Lockdown nie je taký výrazný ako sa prezentuje. Odhaduje sa, že mobilita obyvateľstva počas lockdownu sa znížila o 11 %. V dobe sociálnych sietí sa panika rýchlo šíri. Základné potraviny nebudú chýbať. Opatrenia na zmiernenie pandémie zo strany vlády musia prichádzať včas. Štát sa nepoučil, stále robí tie isté chyby. Prognózy rastu HDP dávali nadol. Premieta sa problém s nedostatkom tovarov. Investičná aktivita počas pandémie ešte stále zaostáva. Firmy si radi vyberajú cestu svojho investovania. Aktivovala sa činnosť nakupovania cez e-shop vo vekovej kategórii 55+. Podiel nákupu na internete sa zvýši, platí to aj o dorúčovani. Nákupné správanie ovplyvňuje podnikateľské prostredie. Zaujímavosťou je, že v Českej republike je 60 000 e-shopov a na Slovensku len 15 000 a to je podľa hostí nepomer. Návštevníci obchodov sa presunuli do zahraničia počas lockdownu. Obchodníci na Slovensku prichádzajú o živobytie. 2/3 platieb z e-shopov ide do zahraničia. Veľa ľudí sa nevrátia do kamenných prevádzok. Hostia na konci webináru pripomenuli, že Vianoce sú hlavne o spolunažívaní členov rodiny
Najlepšie keby sme nestihli. Ľudia by mali... ...
Stihneme kúpiť vianočné darčeky? Prečo... ...
Celá debata | RSS tejto debaty